
Bijdragen aan kwaliteitsverbetering
We vinden iets van goede kwaliteit als het aan onze verwachtingen voldoet, of die verwachtingen zelfs overtreft. Producten moeten doen waarvoor ze bedoeld zijn. Een koffiekan die lekt bij het schenken is bijvoorbeeld heel irritant. Beleid is van goede kwaliteit als het aansluit op de praktijk, en de doelen bereikt waar het voor is opgesteld.
Bij het opstellen van kwaliteitscriteria en het meten van kwaliteit kunnen ervaringsdeskundigen waardevolle input leveren. Dat begint al bij het indienen van klachten, die duidelijk maken waar de kwaliteit slecht is.
- Het bewust en onbewust herkennen van goede kwaliteit doen we allemaal.
- Hierover in gesprek gaan en het benoemen is de eerste stap op weg naar een betere kwaliteit.
- Ervaringsdeskundigen die onderling hun ervaringen bespreken kunnen vanuit collectieve ervaringskennis een reactie geven.
- Ervaringsdeskundigen dragen bij aan het opstellen van criteria die er werkelijk toe doen, waarna onderzoekers dit kunnen gaan meten en registreren.