PODCAST BRUGGENBOUWERS, een podcast waarin bestuurders praten over ervaringsdeskundigen.
Samen met Sandra Jetten, directeur van het Oranje Fonds, verkennen we de rol van ervaringsdeskundigen bij het verbeteren van zorg en maatschappelijke dienstverlening. We onderzoeken hoe je de juiste ervaringsdeskundigen kan inzetten en erkenning kunt geven voor hun inzet. Sandra deelt haar overstap van de zakelijke wereld naar de goede doelensector en de impact die ervaringsdeskundigheid kan hebben op systeemverandering. We bespreken de kracht van persoonlijke verhalen en de noodzaak om identiteit te ontkoppelen van omstandigheden. Daarnaast bieden we praktische adviezen voor individuen die hun ervaringskennis willen gebruiken om anderen te helpen.
Sandra Jetten (Directeur Oranjefonds)
Transcript
Voor mensen die liever lezen dan luisteren. (Het is alleen automatisch gegenereerd, dus leest niet echt prettig)
Ferry: Ervaringsdeskundigheid begon als een beweging van mensen die inspraak wilden Ferry: in hun eigen behandeling. Ferry: Wat ooit een oproep was tot erkenning, is uitgegroeid tot een breed en professioneel werkveld. Ferry: Tegenwoordig zien we ervaringsdeskundigen niet alleen in de zorg, Ferry: maar ook in voorlichting, belangenbehartiging en coaching. Ferry: Hun bijdrage is onmisbaar geworden in het verbeteren van zorg, Ferry: dienstverlening en de maatschappij.
Ferry: In deze podcast gaan we in gesprek Ferry: met bestuurders van organisaties die ervaringsdeskundigheid inzetten. Ferry: We slaan bruggen tussen de persoonlijke verhalen en de professionele inzet van Ferry: ervaringskennis en de organisaties die hiervan willen profiteren. Ferry: Hoe vinden we de juiste balans tussen ervaring en professionaliteit? Ferry: En hoe zorgen we voor de juiste ervaringsdeskundigen op de juiste plek voor de juiste beloning? Ferry: Mijn naam is Ferry Molenaar en samen met Trude Jansen, auteur van het boek Kracht Ferry: en Marian Ter Avest, voormalig directeur-bestuurder van Mind… is dit Bruggebouwers.
Ferry: In deze aflevering bouwen we bruggen met de directeur van het Oranje Fonds, Sandra Jetten. Ferry: Ook in deze aflevering aanwezig is co-host Marian Ter Avest. Marian, ook welkom. Ferry: Ja, vind ik ook.
Vandaag een bijzondere gast, namelijk Sandra Jetten. Ferry: Sandra maakt op jonge leeftijd de overstap vanuit de zakelijke wereld… Ferry: Naar de goede doelensector, zeg ik dat zo goed, Sandra? Sandra: Dat klopt, ja. Ferry: Oké, ook fijn dat jij er bent.
Sandra: Dankjewel. Ferry: Jullie kennen elkaar al. Dus jullie hebben samen bezoekjes afgelegd. Sandra: Zeker, ja.
Ferry: Ik kan een van jullie daar iets over vertellen. Dat past wel goed bij deze podcast, denk ik. Sandra: Ja, nou ja, ik denk dat wij kennen elkaar omdat we een tijdje hebben mogen samenwerken Sandra: toen Marjan nog de directeur van Mind was. Sandra: Mind en het Oranje Fonds hebben met elkaar besloten om een mooi programma op Sandra: te zetten waarbij we zelfregie en herstelcentra door heel Nederland wilden steunen.
Sandra: Om hun werk goed te doen en ook hopelijk langdurige financiering te krijgen. Sandra: En dat programma heet Herstel Dichtbij. Sandra: En dat loopt nog steeds en dat heeft enorm veel betekend al voor de sector, denken we. Sandra: Vandaar dat we elkaar al een tijdje hebben ontmoet, een tijdje geleden.
Marjan: Ja, het was een mooi cadeau voor de 50ste verjaardag van de koningin. Marjan: Dat mochten we samen aanbieden. Sandra: Op het paleis hebben we dat gedaan. Op het paleis, ja.
Marjan: Dus het was wel een hele mooie ontmoeting, zou je zeggen. Ferry: Nou zijn we hier vandaag natuurlijk om over het Oranje Fonds te praten. Ferry: Ik verwacht dat heel veel mensen het Oranje Fonds wel kennen, Ferry: maar voor de mensen die het niet kennen of niet weten wat het Oranje Fonds doet, Ferry: zou je kort willen vertellen, wat is het Oranje Fonds? Sandra: Het Oranje Fonds wil graag dat iedereen mee kan doen en niemand er alleen voor Sandra: staat in de samenleving. Sandra: En dat is helaas niet altijd vanzelfsprekend.
Soms hebben mensen tijdelijk gevoelens Sandra: van eenzaamheid, leven in armoede of hebben het even om andere redenen moeilijk. Sandra: En de manier waarop wij daar aan proberen een bijdrage te leveren is om sociale Sandra: initiatieven te steunen. Sandra: Dat zijn vrijwilligersorganisaties die proberen om mensen een steuntje in de rug te geven. Sandra: Dus als Oranje Fonds steunen we organisaties, sociale initiatieven die met vrijwilligers Sandra: mensen helpen om mee te doen in de samenleving.
Ferry: Oké, daarbij komt natuurlijk heel veel ervaringsdeskundigheid om de hoek kijken, Ferry: want heel veel projecten die komen voort uit iemand’s ervaring die wil daar iets mee. Ferry: Wat is jouw eigen ervaring met ervaringsdeskundigheid? Hoe ben je er voor het Ferry: eerst mee in aanraking gekomen? Sandra: Het interessante is dat het op heel veel niveaus kunnen we dat vertellen. Sandra: Als mens heb ik ervaring met makkelijke en moeilijke situaties waar ik gevormd door ben. Sandra: En als leidinggevende en directeur bestuurder…
heb ik ook ervaring in het Sandra: runnen van bedrijven. En daar heb ik ook in moeten groeien. Sandra: En binnen het werk wat wij doen als Aranjefonds… hebben we heel veel behoefte Sandra: aan…
en werken we veel samen met ervaringsdeskundigen. Sandra: Want het is ontzettend belangrijk als we willen proberen… om mensen te helpen Sandra: er niet alleen voor te staan. Sandra: Dat we begrijpen wat de problematiek is waar ze tegenaan lopen…
en wat zij nodig hebben. Sandra: En welke ervarings ze mee kunnen nemen… om daar verandering in aan te brengen. Sandra: Dus vertel maar, waar wil je beginnen? Ferry: Nou ja, ik zei net al even, je hebt de overstap gemaakt vanuit de zakenwereld Ferry: naar de goede doelensector.
Je hebt gewerkt bij McKinsey. Sandra: Dat klopt, ja. Ferry: Waarom die overstap? Want dat vind ik een mooi verhaal, denk ik. Sandra: Ja, toen ik in Londen werkte voor McKinsey, toen had ik al vijf jaar McKinsey achter de rug.
Sandra: En ik had inmiddels ook al een MBA gedaan op INSEAD, een school in Frankrijk. Sandra: En ik merkte dat een aantal onderdelen van mijn werk, die vond ik ontzettend leuk. Sandra: Het nadenken over hoe je bedrijven kan leiden om dingen te doen. Sandra: Veranderingen teweegbrengen, impact maken, dat sprak me heel erg aan.
Sandra: Alleen, ik had best een ontvreemd gevoel. Ik woonde in Londen, Sandra: toch wel een hele welvarende stad. Sandra: Met heel veel vrienden die hetzelfde type werk deden. Veel besteedbaar inkomen.
Sandra: En het enige wat ik aan het doen was, was bedrijven rijk maken. Sandra: En geld voor aandeelhouders, zeg maar, creëren. Sandra: En dat pastte niet bij mij. Ik voelde me steeds verder weg van de missie.
Sandra: En wat er uiteindelijk gebeurde, want ik wilde het liefste mensen helpen, is dat ik uitviel. Sandra: Ik had gewoon niet meer de energie om dat werk nog te doen. Sandra: Ik kon het wel en ik kon het eigenlijk heel goed, want ik bleef maar heel snel Sandra: door de carrière ladder lopen. Sandra: Maar ik kwam wel thuis te zitten, omdat ik een conflict had tussen mijn persoonlijke Sandra: waarden en de waarden van de omgeving.
Niet dat die slecht waren, Sandra: maar ik had gewoon daar een ander beeld bij. Sandra: En die ervaring, denk ik, blijft Sandra: heel nuttig. Ook als leidinggevende nu en ook in het werk wat we doen. Sandra: Dat het niet voldoende is dat je competenties passen…
bij de werkzaamheden Sandra: die je moet doen. Maar wat je doet en de purpose erachter of het doel… Sandra: Is ook belangrijk dat het in lijn is met wat je zelf belangrijk vindt. Sandra: En er zijn zoveel verschillende plekken waar je zou kunnen werken…
Sandra: Of waar je dingen zou kunnen doen. Sandra: Dat er ook best wel plekken zijn waar je heel goed tot je recht kan komen… Sandra: Die anders zijn dan de plek waar je op dat moment bent. Marjan: Dat is eigenlijk wel mooi wat je zegt, dat je eigenlijk die waarde, Marjan: dat is zo belangrijk om dat ook terug te vinden in je werk, want daar haal je Marjan: ook je eigen energie uit.
Marjan: Welke waarde vind jij nu bij het Oranje Fonds, die echt heel dicht bij jezelf liggen? Sandra: Nou, uiteindelijk dat de mens centraal staat en dat we allemaal mensen zijn Sandra: en dat we, ongeacht waar je nu bent en wat er met je gebeurd is, Sandra: zeg maar, de omstandigheden waar je je in bevindt, die zijn anders dan je identiteit. Sandra: Dus wie jij als mens bent en welke Sandra: kwaliteit je hebt, zijn één ding en de omstandigheden zijn wat anders. Sandra: En ik denk dat het heel fijn of eigenlijk belangrijk is vanuit ons werk dat Sandra: we al die initiatieven die we financieren, dat vaak ook zo doen en zien. Sandra: Misschien leef je in armoede.
Maar dat wil niet zeggen dat je een arm mens bent. Sandra: Je bent een mens met kwaliteiten en je hebt een uitdaging. Of misschien heb Sandra: je echt een psychische kwetsbaarheid of worsten je met iets. Sandra: Maar dat wil niet zeggen dat je niet daarnaast ook nog een goede vriendin bent.
Sandra: Of bepaalde dingen heel goed kan doen. Sandra: En het ontkoppelen van de identiteiten en de omstandigheden. Sandra: En daardoor mensen in hun kracht zetten om te zorgen dat ze vooruit kunnen. Sandra: Ja, dat is voor mij iets wat heel belangrijk is.
Marjan: Kun je een voorbeeld noemen waarvan je zegt… dat was een verhaal, Marjan: een ervaringsverhaal van iemand… waarbij ik echt gezien, noemen we ook als Marjan: Oranje Fonds… die personen in zijn of haar krachtig hebben gezet? Sandra: Ja, het interessante is dat…
ik vind het nog steeds heel belangrijk om te Sandra: zeggen… dat wij zelf dat niet rechtstreeks doen. Sandra: Wij helpen vrijwilligersorganisaties die andere mensen helpen. Sandra: Maar daar zitten wel hele mooie verhalen in.
Marjan: Nee, dat is een goede. Sandra: Ja, dat is wel belangrijk. Hoewel ik zo ook nog wel wat wil vertellen over mijn Sandra: eigen vrijwilligerswerk. Sandra: Want daar heb ik ook nog wel wat ervaringskundigheid.
Daar komen we zeker op terug. Ferry: Ja, absoluut. Sandra: Dus aan de schuldenvraagkant. Er zijn vaak mensen die in de schulden terechtkomen door een scheiding.
Sandra: Of omdat ze hun baan kwijtraken. Door omstandigheden die iedereen zich kan voorstellen. Sandra: En die voor hen net het verschil zijn tussen wel of niet mee kunnen doen in de samenleving. Sandra: Ik heb met mensen kunnen spreken van een organisatie die Warm Rotterdam heet.
Sandra: En Warm Rotterdam is een organisatie die de ervaringsdeskundigen, Sandra: die bijvoorbeeld heel lang in armoede hebben geleefd of in schulden, Sandra: aan tafel brengt met gemeenteambtenaren van de gemeente Rotterdam die verantwoordelijk Sandra: zijn bijvoorbeeld voor armoede, zodat zij beter begrijpen wat de impact is van Sandra: het beleid en van wat het betekent om in armoede te leven. Sandra: En zij ook beter kunnen voorstellen wat er zou moeten kunnen veranderen in de Sandra: manier waarop ze opereren. Sandra: Maar ik heb zelf ook met ze mogen spreken. En dan hoor je hoe moeilijk het is om uiteindelijk…
Sandra: Nog iets anders te kunnen ervaren of voelen of zien… dan het feit dat je in Sandra: schulden leeft. Je bent alleen nog maar bezig met dat geld. Sandra: En je kan eigenlijk niet meer een lieve moeder zijn voor je kinderen…
Sandra: Of je kan niet meer productief meedoen aan de samenleving… Sandra: Omdat de stress zo groot is dat je eigenlijk geen geld hebt om nog iets te doen. Sandra: En dat verhaal horende, denk ik… ja, we moeten op systeemniveau in Nederland…
Sandra: En zoals we ingericht zijn, daar wel echt beter over na gaan denken. Sandra: Mensen heel lang in de schulden houden. Sandra: En proberen om ze er met dwangbevelen uit te krijgen. Ferry: De bestuursrechtelijke premie.
Sandra: Dat is uiteindelijk denk ik voor ons allemaal in de samenleving niet productief. Sandra: En je ziet ook dat als mensen uiteindelijk wel in staat zijn… Sandra: Om met een steuntje in de rug en met hulp uit de schulden te komen… Sandra: Dat ze enorm krachtig zijn als mens.
Marjan: Zag je nou ook dat het gemeentebeleid van Rotterdam… door die ervaringsverhalen veranderde? Sandra: Een van de dingen die Warm Rotterdam probeert te doen… is wat ze noemen warm incasseren. Sandra: Dat klinkt heel flauw, maar mensen beginnen meteen…
de eerste schulden zijn Sandra: zichtbaar bij gemeentebelastingen… energiebedrijven, mobiele telefoonproviders. Sandra: En als je met deze organisaties andere afspraken zou kunnen maken… Sandra: Dat op het moment dat zij zien dat iemand de rekening niet betaalt…
Sandra: Dat ze dan niet als eerste gaan lopen duwen. je moet nu betalen, Sandra: maar juist heel erg bezig zijn met oké, even bellen, wat is er aan de hand? Sandra: Om te voorkomen dat je meteen in een spiraal naar beneden komt. Sandra: Ja, dan kun je grotere problemen voorkomen. Nou, dat is echt impact.
Sandra: En Warm Rotterdam is dan een organisatie die bestaat uit ervaringsdeskundige Sandra: deels, die ook met ervaringsdeskundige werkt, die ervaringsdeskundige aan tafel Sandra: brengt, Om te zorgen dat er uiteindelijk een oplossing komt die ook effectief is in de praktijk. Marjan: En nou is jullie beleid vanuit Oranjefonds gericht op armoede, Marjan: op uitsluiting, op eenzaamheid en op psychische kwetsbeheids, zag ik op de website. Sandra: Onder andere, maar ook op betrokken samenleving. Dus de bindweefsels in de buurt.
Sandra: Dus hoe sterker het sociale weefsel, hoe beter je in staat bent om met de anderen Sandra: een stapje vooruit te zetten. Marjan: Dus aan de ene kant heb je dus heel veel ervaringen rondom deze thema’s die Marjan: bij jullie eigenlijk allemaal centraal zijn. Marjan: Aan de andere kant probeer je ook de samenleving ontvankelijker te maken voor Marjan: de problematiek die zij ervaren, denk ik. Klopt dat? Sandra: Nou, de organisaties die wij steunen, die hebben vaak heel veel informatie over wat wel niet werkt.
Sandra: En we proberen hen te faciliteren om die gesprekken aan te gaan met bestuurders, Sandra: met gemeentes, met zorgverzekeraars. Sandra: Op die plekken waar, als er wat beweging komt, er misschien heel veel goed zou Sandra: kunnen veranderen. Wij vinden het zelf heel belangrijk dat we dat gesprek faciliteren, Sandra: maar niet namens of voor mensen spreken. Sandra: Want het zijn juist ervaringsdeskundigen die veel beter kunnen uitleggen wat werkt en niet werkt.
Marjan: Dan ken ik toevallig een verhaal uit mijn naaste omgeving van een jongen die Marjan: al vijf jaar thuis zit, die niet kan werken vanwege een hele ernstige psychische aandoening. Marjan: Hij kan op basis van zijn inkomen wel zijn premie betalen, maar niet zijn eigen risico. Marjan: En heeft dus eigenlijk nu al heel veel schulden opgebouwd bij een verzekeraar. Marjan: Zit nu in de schuldsanering.
Marjan: Dit vind ik een voorbeeld waarvan ik denk, ja, dit is echt water naar zee dragen. Marjan: Als je hier heel erg in het begin, want op het moment dat één keer zo’n eigen Marjan: risico niet wat betaalt, dan ga je ook op een jaar, want dat bedrag steeds groter. Marjan: Dus op een gegeven moment ontwikkel je duizenden euro in schuld, Marjan: terwijl hij geen inkomsten heeft. Of hele beperkt inkomsten.
Sandra: Je merkt dat er ontzettend veel voortschrijdend inzicht aan het ontstaan is rondom schulden. Sandra: Daar zijn wij niet eens de meest grote expert in. Je hebt bijvoorbeeld SchuldenLab. Sandra: Dat is een coalitie van heel veel organisaties die…
Sandra: Steeds beter in kaart brengen dat vroegsignalering ontzettend nuttig is. Sandra: En dat er bepaalde signalen zijn die ervoor toe kunnen leiden dat als je daar Sandra: niks aan doet, dat het dan veel erger wordt. Sandra: En er wordt ook heel goed samengewerkt door partijen om daar verandering in Sandra: aan te brengen. Dat was ook het Noodfonds Energie.
Sandra: En het Oranjefonds is echt niet de enige partij die in de samenleving met ervaringskundigheid werkt. Sandra: Dus dat is ook een hele mooie om misschien nog een keer mee te praten. Sandra: Ja, als wij proberen, nou laat ik even het voorbeeld terugbrengen naar Herstel Sandra: Dichtbij, waar we het aan het begin van de podcast over hadden. Sandra: Herstel Dichtbij is een programma van drie jaar waarbij we met tientallen organisaties Sandra: die aan zelfregie een herstelcentra hebben opgezet.
Sandra: Samenwerken om ze de kans te geven uiteindelijk financieel duurzaam te worden Sandra: en daardoor mensen te kunnen blijven helpen. Sandra: Ze hebben een branchevereniging opgezet. Die was al aan het ontstaan op hetzelfde Sandra: moment dat het programma ontstond. Sandra: En die branchevereniging hebben wij ook mede ondersteund.
Sandra: En die branchevereniging kan heel goed nu binnen het Integrale Zorgakkoord. Sandra: En met zorgverzekeraars om tafel om te vertellen. Kijk eens, dit is onze achterban. Sandra: We kunnen laten zien, omdat we onderzoek hebben gedaan.
Dat heeft Oranje Fonds Sandra: ook mede gefinancierd met IPW. Het Instituut voor Publieke Waarde. Sandra: Wat het effect is op de mensen. Sandra: Dat is natuurlijk het eerste belangrijke effect…
die in zo’n zelfregiecentrum terecht kunnen. Sandra: Maar ook wat het effect is op Sandra: de samenleving. Want als mensen sneller herstellen of beter herstellen… Sandra: Of niet terugvallen en minder behoefte hebben aan GGZ-steun…
Sandra: Formele steun, dan gaat het ons allemaal helpen… omdat het de zorgkostomdraag gaat brengen. Sandra: Dus als dat voldoende in kaart is gebracht… Sandra: Waar wij bij kunnen helpen omdat we partijen bij elkaar kunnen brengen.
Sandra: Dus onderzoek kunnen doen over een grotere gedeelte van de groep. Sandra: Dan is het misschien ook mogelijk om deze centra gefinancierd te krijgen. Ferry: Wat ik heel mooi vind wat hier nu net gebeurt. Marjon, jij deelt een verhaal van iemand die je kent.
Ferry: En dat trekken we door naar wat bredere ervaringsdeskundigheid. Ferry: Wij noemen dat collectieve ervaringsdeskundigheid en individuele ervaringsdeskundigheid. Ferry: Wanneer is het ene beter dan het ander? Of is daar een lijn in te trekken? Sandra: Dat is een hele abstracte vraag. Dat snap ik.
Ferry: Omdat we net zo concreet waren. Ik denk dat… Nee, maar dat is heel goed hoor. Ferry: Je geeft het een heel mooi voorbeeld.
Sandra: Nou ja, het risico dat je hebt met een NS1 voorbeeld… is dat dan je van daaruit Sandra: gaat extrapoleren… en denkt dat dit dan de waarheid is voor iedereen. Sandra: De ervaringsdeskundigheid zegt je eigenlijk de omgekeerde…
Sandra: Dat iedere waarheid belangrijk is… en dat er verschillen zijn tussen mensen… Sandra: Maar dat wel ervaringen… kunnen helpen.
Sandra: Ik denk dat collectieve ervaringsdeskundigheid dus bij elkaar brengen van heel Sandra: veel verhalen nuttig kan zijn op het moment dat het mogelijk is om beleid te Sandra: verbeteren of financieringsstromen aan te passen en ook om kennis te delen. Sandra: Dus wat werkt wel en wat niet. Sandra: Individuele ervaringsdeskundigheid is enorm relevant ook als je persoonlijk met iemand werkt. Sandra: En het is ook heel belangrijk om kleur te geven aan de collectieve ervaringsdeskundigheid.
Sandra: Om te laten zien wat het echt betekent voor één mens. Sandra: En dan in de totaliteit daarna het verhaal te veranderen. Dus ja, Sandra: nog steeds een abstract antwoord. Maar het een is niet beter dan het ander.
Ferry: Nee, daarom vraag ik het ook niet. Die indruk kan soms gewekt worden. Ferry: En daarom dacht ik, ik vind het fijn om even een antwoord op die vraag te hebben. Ferry: Omdat heel veel van jullie initiatieven die komen voort uit collectieve ervaringsdeskundigheid.
Ferry: Maar daar ligt de individuele ervaringsdeskundigheid natuurlijk weer. Sandra: Mag ik daar nog wel wat over zeggen? Ja, natuurlijk. Graag. De initiatieven Sandra: die wij financieren ontstaan bijna allemaal…
uit de individuele ervaringsdeskundigheid. Sandra: Iemand ziet iets en wil er wat aan doen. Of heeft echt het idee van… Sandra: Maar er ligt hier, dit moet veranderen.
Sandra: Ik ga gewoon beginnen. Dat kan zijn omdat die persoon zelf een ervaring heeft gehad. Sandra: Of omdat iemand uit de omgeving ervaring heeft gehad. Sandra: En door dat te doen worden er meer mensen aangetrokken…
die dat ook belangrijk Sandra: vinden. Die gaan als vrijwilliger meedoen. Sandra: Of die hebben soms ook hun eigen ervaringsdeskundigheid. Dus individuele ervaringsdeskundigheid…
Sandra: Leidt tot collectieve ervaringsdeskundigheid. Ferry: Ja, maar dat is ook bedoeld dat het de grondslag ligt. Marjan: Dat zeg je wel mooi. En toen je dat net even zei van die schulden…
Marjan: Dat dat op een gegeven moment dan nog maar het enige… waar je op gefocust Marjan: bent, waardoor de rest van je leven wegvalt. Marjan: Ik kan me nog herinneren dat we ook bij die zelfregerenaarsstijlcentra… Marjan: Zo’n heel mooi beeld hadden dat ieder mens eigenlijk een diamant is.
Marjan: En dat je allemaal vlakjes hebt met allemaal talenten of allemaal levensgebieden Marjan: en je gaat schitteren als mens op het moment dat er lichts op al die vlakjes Marjan: valt en op het moment dat er één vlakje heel groot is en dat kan natuurlijk Marjan: een psychisch probleem zijn maar het kan ook een schuldenprobleem zijn of het Marjan: kan een heel groot verdriet zijn in je leven, Marjan: en dat kan dan zo groot worden dat je eigenlijk niet meer zoveel contact maakt Marjan: met die andere vlakjes en dat is natuurlijk wel één van de doelen van het Oranje Marjan: Fonds Dat men ook weer contact maakt met die andere talenten. Marjan: En dat die mensen elkaar weer verbinden. En dat zij vaak ook weer initiatief Marjan: zijn van een volgend initiatief. Marjan: Dus dat het ook op die manier, op het moment dat je in je kracht wordt gezet…
Marjan: Kun je zelf ook weer een initiatief starten. Marjan: Dat vind ik eigenlijk heel mooi van de initiatieven… die door het Oranje Fonds gefinancierd worden. Marjan: Dat je ook vaak ziet dat het de ene initiatief weer leidt tot een ander initiatief.
Sandra: Ja, en niet iedereen is natuurlijk een sociaal ondernemer. Dus niet iedereen Sandra: hoeft een nieuw initiatief op te zetten. Sandra: Wat we ook heel vaak zien is dat iemand die binnenkomt als deelnemer aan een Sandra: initiatief… En heel veel baat heeft bij de omgeving waarin ze opereren.
Sandra: Uiteindelijk vrijwilliger wordt of zeg maar ervaringsdeskundige. Sandra: En dan weer het doorgeeft de kennis aan de volgende. Sandra: En ik denk daar zit ook heel veel waarde in. Sandra: En we merken ook in het dagelijks leven als iedereen op social media zijn mooiste Sandra: foto zet.
En eigenlijk niet vertelt over de rafelrandjes. Sandra: En dingen heel oppervlakkig blijven. Dat op het moment dat er wel een goed gesprek Sandra: plaatsvindt. dat iedereen heeft al ergens ervaringsdeskundigheid of een ervaring Sandra: gehad die moeilijk is geweest.
Sandra: En als je op dat niveau met elkaar gaat delen, dan is het verrijkend voor iedereen. Sandra: Voor de persoon die het deelt en de persoon die het ontvangt. Marjan: En zie je ook bij het Oranje Fonds dat de mensen die, dat jullie zelf ook binnen Marjan: je eigen organisatie ervaringsdeskundigen, Marjan: of dat erover gesproken wordt, of dat ervaringsdeskundigen uit een initiatief Marjan: uiteindelijk ook een rol krijgen hier binnen het bureau van het Oranje Fonds? Sandra: Mensen willen graag bij het Rijnfonds werken omdat ze al een bepaald mensbeeld Sandra: hebben of een bepaalde behoefte hebben om een bijdrage te leveren aan de samenleving met hun talenten. Sandra: En daar zit voor velen wel iets van ervaring bij.
Dat wil niet zeggen dat ze Sandra: allemaal precies ervaring hebben op alles wat we doen. Sandra: Maar in ieder geval beseffen dat het bestaat. En daar heel erg begaan bij zijn. Sandra: En vaak ook al een beeld bij hebben.
Sandra: Er zijn maar weinig mensen die bij het Oranje Fonds komen solliciteren. Sandra: Die niet begrijpen wat ervaringsdeskundigheid is. Ja, precies. Marjan: En bijvoorbeeld bij beoordelen van subsidieaanvragen.
Want jullie geven subsidie Marjan: aan heel veel kleine initiatieven. Zit daar dan ook een soort ervaringsdeskundig Marjan: perspectief in de beoordeling? Sandra: Ja, maar dan hebben we het meer over vakkennis, denk ik. Sandra: Dus dat is ook heel mooi. En ik vind ervaringsdeskundigheid hopen we ook te Sandra: zien bij mensen die hier werken op het werk wat ze doen.
Niet alleen wie ze zijn als mens. Sandra: Het is wel iets wat je opbouwt over tijd. Sandra: We financieren zo’n duizend projecten significant en zo’n 15.000 kleintjes per jaar. Sandra: Die kleintjes zijn dan eenmalige activatiemomenten, burendag en NL doet, Sandra: waarbij we mensen inspireren om vrijwilliger te worden.
Sandra: Daar is de beoordeling heel eenvoudig in de zin van, is het een activiteit waar Sandra: inderdaad iets wordt gedaan voor de buurt of waar vrijwilligers worden geworven? Sandra: Als dat ja is, dan kunnen we een bijdrage geven. Sandra: En daar hebben we vaak wat jongere mensen die dan dat vak ook kunnen leren door Sandra: op die manier betrokken te zijn. Sandra: Dat vinden we ook mooi. Niet alleen maar mensen die zoveel ervaringsdeskundigheid Sandra: hebben, maar ook mensen die de kans krijgen om in te groeien.
Sandra: En de andere projecten, ja, dan kijken we naar of de intentie van het project Sandra: past bij wat we willen bereiken. Sandra: Of het is opgezet op een manier dat we geloven hebben dat het werkt natuurlijk. Sandra: Daar zit ook ervaringsbeskundigheid in. Marjan: Zij kunnen vaak best wel beoordelen van ja, dat is een leuk idee, Marjan: maar het werkt helemaal niet.
Ik heb het zelf ervaren en dat kan ik me zo voorstellen. Sandra: Ja, nou, ik denk dat het wel iets… We gaan heel erg uit van de kennis die Sandra: in de sociale initiatieven zit. Sandra: Die dan uitleggen in hun aanvraag waarom ze iets willen doen en waarom ze denken dat het effect heeft.
Sandra: En als we het al eerder gezien hebben dan koppelen mensen aan elkaar en anders dan. Sandra: Dan geven we toch ook een kans. We moeten ook niet weet je initiatief een kans geven. Marjan: En wat ik in ieder geval nog kan herinneren wat bij Mite wat lastig was.
Marjan: Om alle doelgroepen goed te kunnen bereiken. Marjan: Dus alle mensen in de samenleving in alle lagen. Dus wij beraakten wel een bepaalde groep. Marjan: Het was ook best wel een witte patiëntenbeweging.
Marjan: Hoe hebben jullie dat als oranje vond? Ervaren jullie dat? Heb je het gevoel Marjan: dat je iedereen weet te bereiken? Sandra: Het is heel moeilijk om te weten wie je niet bereikt. Want die ken je niet. Sandra: Dus dat is heel erg interessant. Sandra: Wat we wel in kaart brengen is…
zitten we in alle postcodes in Nederland. Sandra: Want er zijn heel veel verschillende manieren om naar doelgroepen te kijken. Sandra: Het is natuurlijk ook zo dat de regio’s zich best wel achtergesteld beleid hebben ervaren. Sandra: Groningen, Friesland ten opzichte van de Randstad.
Waar zit de focus? Sandra: Dus voor ons is het belangrijk dat we die dekking hebben. We werken ook in het Sandra: Caribisch gedeelte van Nederland. Sandra: Dus dat is iets wat we vrij scherp in kaart hebben en wat we direct volgen. Sandra: Daarnaast, op alle thema’s die we hebben, daar hebben we wel keuzes in gemaakt natuurlijk.
Sandra: We vinden het belangrijk dat we ook al die thema’s vertegenwoordigd zijn in Sandra: ons werk. En we proberen daar ook een balans in te houden. Sandra: We zijn bezig met wat we een marktbepaling noemen. En dat is in kaart brengen.
Sandra: Hoeveel sociale initiatieven zijn er nou echt in Nederland? Sandra: En hoeveel daarvan weten ons te vinden? Maar daarvoor moeten we samenwerken Sandra: met andere organisaties. Andere fondsen, zoals het VSB-fonds. Dat zit hier vlakbij. Sandra: Of Fonds 1818.
En met hen zijn we nu aan het kijken, wie financieren jullie? Wie financieren wij? Sandra: Wie financieren andere partijen? Welke subsidiestromen zijn er uit de gemeente? Sandra: En als we dan kijken naar de landkaart, dan zien we inderdaad dat niet iedereen bij ons aanklopt. Sandra: Dus dat is één hele technische manier van kijken. Wie zijn er? Sandra: Maar het lastige is, er is geen KVK. Sandra: Vinkje, dat zegt Sociaal Initiatief.
Dus het is heel ingewikkeld om gewoon de Sandra: lijst te krijgen van alle sociale initiatieven in Nederland. Sandra: Want die zijn stichtingen of verenigingen. Of dat zijn sociaal ondernemingen. Sandra: En ze hebben zichzelf niet zo geïnteresseerd.
Dus dat is één technische manier. Een andere is. Sandra: Door oproepen te doen. Hopen we ook nieuwe mensen te vinden.
Sandra: Die ons nog niet kenden. Dus via social media zeggen. We zijn nu op zoek naar Sandra: projecten. Die wat willen doen aan dit thema.
Sandra: Meld je bij ons. En dan kunnen we weer nieuwe kanalen voor inzetten. Sandra: Dan kunnen we nieuwsbrieven voor inzetten. Van andere partijen die ons nog niet kennen.
Sandra: En dan krijgen we soms wel nieuwe aanwas binnen. Waar we heel blij mee zijn. Sandra: En door die dan weer te vragen, hoe heb je ons gevonden… weten we weer of Sandra: alle sociale initiatieven wel bereikt worden.
Sandra: En wat heel erg leuk is, en we hopen dat dat langzamerhand zich meer gaat verspreiden… Sandra: Dat noemen we eigenlijk democratisering van kennis. Sandra: Dat klinkt heel erg technisch weer. Sandra: Maar doordat we al zo lang met zoveel sociale initiatieven werken…
Sandra: En ook in programma’s met ze werken, weten we eigenlijk wel welke vragen ze hebben. Sandra: Hoe vind ik vrijwilligers? Hoe vind ik financiering? Hoe onderhandel ik met Sandra: de gemeente? Nou, dat zijn vragen. Sandra: Die bij veel mensen leven. We hebben een kennisplatform gebouwd waarbij we initiatiefnemers Sandra: zelf interviewen.
En die leggen uit hoe zij het hebben gedaan. Sandra: En daarnaast kun je doorklikken op allerlei informatie. Hoe zet ik mijn initiatief beter op? Sandra: Ik heb ook ervaringskennis. Dat is alleen maar ervaringsdeskundigheid van de Sandra: sociaal-initiatiefnemers…
en de vrijwilligersorganisaties. Sandra: Dus dat hebben we nu gedeeld. Dat staat op onze kennisplatform. Sandra: En wat we dan doen is, om de twee maanden ongeveer, hebben we een webinar.
Sandra: En dat webinar, dat proberen we ook dan te adverteren. Zeggen we, Sandra: nou je kunt nu een uur meeluisteren naar bijvoorbeeld, hoe werf ik vrijwilligers? Sandra: Nou de eerste keer dat we dat deden hadden we 300 deelnemers, Sandra: daar waren we super blij mee. Sandra: De derde keer 1400 organisaties, waarvan 600 we nog niet kenden. Sandra: We denken, zo, dat is ook weer mooi.
Dus dan zie je dat er ook andere manieren Sandra: zijn om weer mensen te laten weten dat we bestaan. Sandra: Maar met name om kennis te delen. Sandra: En dat kennisplatform, nou ja, voor degenen die luisteren daar interesse in Sandra: hebben, die kun je gewoon op onze website vinden. Sandra: En dat heet Vragen die daartoe doen.
Dus dan kun je gewoon aan de hand van de Sandra: vragen die je hebt, kun je horen van anderen hoe zij het probleem hebben opgelost. Ferry: Mooi titel. Marjan: Want we hadden net even over die multiculturele diversiteit. Marjan: En wat ik me nog even afvroeg, want je legde net even uit van hoe bereik je nou de mensen.
Marjan: En daarom vroeg ik het ook van hoe krijg je nou die mensen te pakken in die Marjan: samenleving, die juist niet zozeer geneigd zijn om naar buiten te treden met Marjan: zijn probleem, omdat daar schaamte op ligt of een taboe. Sandra: Sowieso blijft dat heel complex. Wij steunen sociale initiatieven die juist Sandra: vaak in de haarvaten van de samenleving opereren en ook op specifieke doelgroepen zich inzetten. Sandra: Bijvoorbeeld een project dat heet Gouden Mannen.
Dat gaat over mannen van middelbare Sandra: leeftijd en daarboven die een migratieachtergrond hebben en langzamerhand steeds Sandra: meer vereenzamen en geïsoleerd zijn als ze niet meer werken, Sandra: omdat ze eigenlijk niet gewend zijn om sociale contacten te onderhouden en nooit Sandra: goed geïntegreerd zijn in de samenleving. En het idee hebben dat ze het niet meer toedoen. Sandra: Nou ja, en die hebben dan de kans om met elkaar aan de slag te gaan en samen daarover te praten. Sandra: En in eerste instantie, wat al heel moeilijk is, en dan ook weer zich in te Sandra: zetten in de samenleving als vrijwilliger eventueel.
Sandra: Zo’n initiatief steunen wij. En dat initiatief bereikt dan doelgroepen… Sandra: Die een steuntje in de rug nodig hebben. Dus dat is de kern van ons werk.
Sandra: Dan heb je de andere vraag. Zijn er ook initiatiefnemers die ons niet kunnen Sandra: vinden? En daar had ik dus een gedeelte van mijn antwoord op gebaseerd. Sandra: En daar worstelen we deels mee… omdat niet alle initiatiefnemers denken in Sandra: de Nederlandse structuren…
van dan ga ik een stichting opzetten en dan zet ik een bestuurtje op. Sandra: En dan ga ik naar de KVK. En dan ga ik geld aanvragen. Sandra: En de informele groepen.
Die vanuit de samenleving gewoon lekker aan de slag gaan. Sandra: Die zijn vaak ook wat kleiner. Die hebben misschien ook niet zo heel veel geld Sandra: nodig. Maar dat wil niet zeggen dat die niet gezien en gehoord moeten worden.
Sandra: En dat die geen steun nodig hebben. En hoe wij ons aanbod daarop kunnen richten. Sandra: Ja, dat is nog wel eens ingewikkeld. Sandra: En soms doen we dat ook niet zelf.
Dan geven we organisaties die dat weer doen. Sandra: Financiering. Zodat zij dan die ondersteuning kunnen bieden. Marjan: Nou, dat is mooi.
Nou, noemde jij net vakkennis. Hoe zie jij nou vakkennis en Marjan: ervaringskennis? Dus hoe verhoudt zich dat tot elkaar in jouw beeld? Sandra: Nou ja, eigenlijk het woord ervaringsdeskundigheid. Dat past heel erg, Sandra: vind ik, bij de ervaringen die je kan hebben als mens. Sandra: Die soms ingewikkeld zijn en complex zijn.
Waardoor je persoonlijk groeit. Sandra: Maar die ook heel zwaar kunnen zijn. Sandra: En als je dat doorleefd hebt, dan kun je heel goed anderen helpen. Sandra: Het woord ervaring.
Ja, nou ja goed. In ieder bedrijf is ervaring relevant. Sandra: Kijk naar iedere sollicitatieproduceur en zeggen. Je hebt zoveel jaar ervaring nodig.
Sandra: En dat is wel een verschil. De ervaring in een vak is gewoon, Sandra: ik weet wat ik doe, want ik heb het al tien jaar gedaan. Sandra: Ervaringsdeskundigheid, dat heeft ook niks met jaren te maken. Sandra: Je kan een hele diepe ervaring hebben gehad die ontzettend impact op je heeft gehad.
Sandra: Waardoor je beter in staat bent om andere mensen te helpen die bijvoorbeeld eenzaam zijn. Sandra: Of die andere elementen van kwetsbaarheden hebben. Sandra: Dus daar zit wel een groot verschil in. Het idee erachter is misschien wel een Sandra: beetje hetzelfde.
dat als je alleen maar vanuit de literatuur over iets praat… Sandra: Dan kun je het nooit zo goed dan als je het een keer gedaan hebt. Marjan: Ja, precies. Eigenlijk is de combinatie van ervaringskennis en vakkennis…
Sandra: Is ervaringsdeskundigheid. Ferry: Ik vind het wel mooi dat je dit nu zegt. Want met je overstap van McKinsey naar Ferry: de goede doelen sector… is er eigenlijk hetzelfde aan de hand.
Ferry: Je hebt vakkennis, maar de ervaringskennis die je erbij hebt… Ferry: Maakt de kennis steviger, sterker. Marjan: Wanneer gaat nou ervaringskennis over in vakkennis? En wanneer denk je nou, Marjan: dan moet er een beloning zich overstaan? Sandra: Ja, kijk, het interessante is dat het ook heel erg te maken heeft, Sandra: denk ik, met hoe dingen georganiseerd zijn op waar je op dat moment bent. Sandra: In Nederland hebben we voor een groot gedeelte de zorg georganiseerd.
Sandra: Dat is in sommige landen anders. Dus als je ziek bent, ga je naar de huisarts. Sandra: We zijn een ziekenhuis, we hebben de GGZ, we hebben thuiszorg. Sandra: We hebben heel veel manieren waarop de staat verantwoordelijkheid neemt voor de zorg voor mensen.
Sandra: Dus dat is de ene kant van het verhaal. En aan de andere kant van het verhaal Sandra: hebben we heel veel mensen die misschien zorg nodig hebben… Sandra: Die niet precies past in de aanbod dat er is. Sandra: Of die misschien meer persoonlijke zorg nodig hebben.
Sandra: Of die veel meer baat hebben bij ervaringsdeskundigheid dan gemedicaliseerde zorg. Sandra: En ik denk dat waar wij in Nederland misschien meer ruimte voor aan het creëren Sandra: zijn… is dat soms het beter is dat een ervaringsdeskundige mensen ondersteunt… Sandra: Dan dat we er weer een zorgprofessional op plakken.
Sandra: Of een beleidsmedewerker die het wel begrijpt. Maar het misschien nooit meegemaakt heeft. Sandra: En als dat het geval is. Waarom zou je dan daar niet ook een vergoeding tegenover stellen.
Sandra: Als je voor het vak moet leren van ervaringsdeskundigen. Dan wordt het weer heel interessant. Sandra: Want dan ben je dus eigenlijk geen ervaringsdeskundige meer. Sandra: Dan ben je weer een beleidsmedewerker.
Marjan: Dan ben je weer een vak. Sandra: Ja, dan ben je weer een vakmens. Ferry: Dan zou ik eigenlijk terug willen naar het verhaal over de schulden. Ferry: Iemand heeft de hele tijd in de schulden gezeten.
Ferry: Die is daar uitgekomen. Die is ervaringsdeskundig als het gaat om in de schuld zitten. Ferry: Misschien in de schuldregeling, et cetera. Ferry: En die heeft daar een mening over.
Die wil daar iets mee. Die wil verandering. Ferry: Die zet zich daarvoor in. Moet dat beloond worden? Sandra: Ja, moeten is nogal een grote vraag.
Ferry: Vind je dat dat beloond moet worden? Sandra: Nou ja, sowieso. Wie zou die beloning dan moeten doen? Sandra: Ik denk dat er best veel sociale initiatieven zijn. Maar zelfs ook inmiddels Sandra: die gefinancierd zijn door gemeentes of fondsen. Sandra: Waar mensen in werken die vanuit hun ervaringsdeskundigheid heel duidelijk een Sandra: beeld hebben van wat er zou moeten veranderen.
Sandra: Noem bijvoorbeeld Warm Rotterdam. Wordt gefinancierd door de gemeente Rotterdam Sandra: en wordt gefinancierd door ons en door andere partijen. Sandra: En daar zit enorme toegevoegde waarde in. Dus zeker, er zijn ook heel veel mensen Sandra: die met plezier één of twee of drie uur in de week vrijwilliger zijn vanuit Sandra: hun ervaringsdeskundigheid.
Sandra: Ervaringsdeskundigheid en dat geeft ze heel veel zingeving en die vind het juist Sandra: wel prettig om hun geld ergens anders te verdienen. Sandra: Dus als we alle ervaringsdeskundigheid altijd zouden moeten belonen, Sandra: dan verliezen we ook weer een beetje van… Marjan: Ja, die sociale kooi is niet juist. Sandra: Ja, dus ik vind het wel een interessante vraag en ik heb daar geen eenduidig antwoord op.
Ferry: Wat misschien nog belangrijker is dan beloning is erkenning. Sandra: Erkenning, absoluut. Ferry: De koning en de koningin zijn beschermbaar van het Oranje Fonds en jullie, Ferry: zij en jullie liggen regelmatige werkbezoeken af en je hebt de appels dus van Oranje natuurlijk, Ferry: hoe draagt dat bij, hoe wordt dat ontvangen kan je daar iets over vertellen Sandra: Ja, wij hebben eigenlijk als Oranje Fonds gedefinieerd dat wij op vijf manieren Sandra: sociale initiatieven willen helpen. Sandra: Waarbij erkenning echt wat wij noemen een interventie is.
Sandra: Naast geld geven en kennis delen en het mobiliseren van vrijwilligers en agenderen. Sandra: Dus is erkenning heel belangrijk. Sandra: En we kijken ook heel goed gedurende een jaar. Sandra: Als we als Oranje Fonds wat vertellen, dan vertellen we dat altijd samen met Sandra: het verhaal van het sociaal initiatief.
Sandra: Dus proberen tientallen initiatieven in het zonnetje te zetten. Sandra: En een aantal krijgen inderdaad ook de kans om een werkbezoek te ontvangen van Sandra: de koning of de koningin en de appeltjes ook. Sandra: En wat het doet is ten eerste de mensen die het bezoek mogen ontvangen, Sandra: die voelen zich echt gewaardeerd. Sandra: En alle vrijwilligers en ook de deelnemers aan hun project die misschien in Sandra: een moeilijke periode zitten, die delen hun verhalen ook tijdens werkbezoeken.
Sandra: Dat is echt heel bijzonder om te zien. Sandra: Waardoor zij ook gezien en gehoord worden met het gedeelte waar zij mee worstelen. Sandra: Dus er is heel veel erkenning voor alle mensen die op dat moment aanwezig zijn in een project. Sandra: De Appeltjes is super speciaal.
Dat is op het paleis. En dat is voor organisaties Sandra: die al een langere periode zich inzetten. Sandra: En echt bewezen hebben dat ze een heel groot verschil maken in de maatschappij. Sandra: En dat geeft heel veel energie.
Sandra: Om dan ook weer nieuwe fondsen aan te kunnen trekken. Om relaties met gemeentes beter op te bouwen. Sandra: Dus als je een appeltjeswinnaar bent. Dan heb je als sociaal initiatief ook Sandra: weer de kans om nieuwe relaties aan te gaan.
Met partijen die belangrijk voor je kunnen zijn. Marjan: Een hele mooie beloning. Ik heb ook echt gezien hoe trots initiatiefnemers waren. Marjan: Ook zelfs die niet uiteindelijk het appeltje kregen.
Maar die wel genomineerd waren. Marjan: Maar het is echt een hele belangrijke erkenning. Ferry: Ik denk dat in heel veel gevallen alleen al een bezoek van. Ferry: Het koninklijk paar al heel veel, een hele grote boost geeft en voor erkenning Ferry: zorgt ook voor mensen zelf met een individueel verhaal die iets willen delen Ferry: of wat dan ook, dat moment dat je daar bijdraagt in een organisatie Ferry: dat dat al heel veel doet dat het heel veel impact maakt Marjan: Ik bedacht me ook nog ter voorbereiding van dit gesprek dat de relatie die wij Marjan: met de koningin hebben opgebouwd voor een deel bij Mind ook wel voortkwam uit Marjan: haar eigen ervaring die ze had rondom het verliezen van haar zusje, Marjan: Ik weet nog dat zij heel veel reacties heeft gekregen…
Marjan: Van mensen in Nederland die zich herkenden in haar verhaal. Marjan: En dat daarmee ook eigenlijk een soort… Ik dacht, ervaringskennis en ervaringskundigheid… Marjan: Brengt ook heel veel verbinding tussen mensen.
Marjan: En overbrugt verschillen. Herken je dat? Sandra: Zeker, en ik denk dat daarover… Sandra: Durven en kunnen praten helpt enorm, denk ik, om nieuwe relaties op te bouwen. Sandra: En dan is het heel bijzonder dat de koningin ook zo open heeft gesproken over haar verdriet.
Sandra: Zodat het toch een klein beetje van een taboe doorbroken wordt. Marjan: Absoluut, ja. Sandra: En ik denk dat het heel erg jammer is dat er zoveel taboes zijn. Sandra: Want ik denk dat veel mensen zichzelf censureren, begrijpelijk, Sandra: omdat ze bang zijn voor reacties.
Sandra: Terwijl als je uiteindelijk enige openheid durft te tonen, dat je dan eigenlijk Sandra: merkt dat het veel beter gaat om met mensen samen te werken. Ferry: Tot slot, heb je adviezen voor mensen die hun ervaringsdeskundigheid willen Ferry: inzetten om de samenleving beter te maken of anderen in de samenleving daarmee te helpen? Sandra: Nou, dat kan op heel veel verschillende manieren. Je kunt misschien maatje worden Sandra: door één op één met iemand te werken. Sandra: Er zijn heel veel organisaties in Nederland die maatjes zoeken voor mensen die Sandra: tijdelijk even een steuntje in de rug nodig hebben.
Sandra: Dat kan zelfs, dat klinkt een beetje flauw, maar we hebben een maatjesplatform. Sandra: En dan maatjesgezocht.nl. Dan kun je je postcode intypen en het stukje waar Sandra: jij belangstelling voor hebt. Sandra: En dan krijg je drie of vier organisaties.
Dat kan Humanitas zijn, de regenbooggroep. Sandra: Dat kan een schuldenorganisatie zijn. En die zoeken dan maatjes voor mensen Sandra: die heel graag even contact willen hebben. Dus dat is één hele eenvoudige manier.
Sandra: Maar een andere is inderdaad gewoon om je heen te kijken. Sandra: Of er initiatieven zijn die wat doen op het terrein waar jij mee bezig bent. Sandra: En aan te haken als vrijwilliger. Sandra: Maar het kan ook gewoon zijn door je verhaal te gaan delen.
Sandra: Want wie weet wie daar behoefte aan heeft. Dat weet je gewoon niet. Sandra: Misschien niet met iedereen, bij iedere bushalte. Sandra: Maar wat meer proberen om gewoon jezelf mee te nemen in wat je doet.
Ferry: Mooi. En we draaiden natuurlijk al best een tijdje omheen. Waarom Rotterdam? Ferry: Want jij doet ook vrijwilligerswerk. Sandra: Ja, maar niet in Rotterdam.
Niet in Amsterdam, hè? In Amsterdam-Zuidoost. Sandra: Kijk. Kijk, ja, nee, ik heb… Ferry: Zou je daar nog iets over willen vertellen? Sandra: Ja, dat vind ik heel fijn.
Ik heb de eerste paar jaar toen ik bij het Oranjefonds Sandra: kwam… me vooral heel erg ingezet om de organisatie te steunen tijdens… Sandra: Want ik ben begonnen de eerste dag van de lockdown van corona. Sandra: Dus dat was een hele heftige tijd.
Sandra: Toen hebben we ook intern meegemaakt hoe moeilijk het is… Sandra: Om achter een scherm te werken, geen verbinding te hebben. Veel mensen waren Sandra: eenzaam, hadden het heel, voelden, ervaren, ervoeren veel stress. Sandra: Dus in die periode heb ik me heel erg gericht op de mensen in mijn eigen organisatie Sandra: en de initiatieven die we steunden.
Sandra: Maar op een gegeven moment voelde ik wel dat ik wat ver af kwam te staan van Sandra: waarom ik dit werk doe en dat is om een verschil te maken in het leven van mensen. Sandra: Dus om de week op vrijdagochtend doe ik nu mee aan het inloopsprekuur Grip op je geld. Sandra: En dan komen mensen gewoon met hun brieven. En ze weten ook niet wie daar zit.
Sandra: Het zijn allemaal vrijwilligers. Sandra: We zitten daar en dan zit ook nog iemand van een organisatie die mee heet. Sandra: En dan zit iemand van het stadsteam Amsterdam. En we gaan daar gewoon zitten.
Sandra: En dat kunnen van allerlei vragen zijn. Ruzie met de huurbaas omdat ze de schimmel Sandra: niet weg willen halen. En dan voor ze moeten bellen. Sandra: Of een brief hebben gekregen over toeslagen.
En zo bang zijn geworden tot de Sandra: toeslagenaffaire. Dat ze eigenlijk niet meer weten wat ze moeten doen. Sandra: Naar de Belastingdienst bellen. Ik heb verschillende dingen gedaan.
Sandra: Aan een meneer die heel goed geholpen is in een ziekenhuis. Sandra: Maar toen bleek dat hij het eerst voor Sandra: moest schieten. Voordat het via de zorgverzekeraar terug werd betaald. Sandra: En daar had hij ontzettende problemen mee.
Sandra: Betalingsregelingen treffen voor parkeerbonnen. Want dat is de enige bond die Sandra: je niet kwijtgescholden kan krijgen in Amsterdam. Sandra: En als je dat niet snel doet. Dan loopt dat enorm op met al die schuldeisers.
Sandra: Dus ik doe het gewoon. Ik vind het hartstikke leuk om te doen. Sandra: En dan ga ik weer naar huis. Sandra: Maar het geeft me wel een goed beeld van wat er speelt.
En recent zat ik bij Sandra: een of ander DNA. Nee, dat heette dan Tomorrow Society. Sandra: En dat zaten allemaal mensen uit de ministeries. Er zaten DG’s en SG’s.
Sandra: En er zaten CEO’s van bedrijven. En ik zat aan tafel met wat mensen die dan Sandra: bij het ministerie van Financiën werkte op de afdeling toeslagen. Sandra: En dan is het zo fantastisch dat ik dan even vanuit mijn ervaring kan vertellen. Sandra: Hoe ingewikkeld hun systemen zijn.
Want ik heb namelijk gisteren nog met toeslagen Sandra: gebeld. Omdat er iets niet klopte. Sandra: En dan zie je ook weer daar dat het ook heel verrijkend is om inderdaad vrijwilliger te zijn. Marjan: En dan zeggen ze niet dat het NS1 is? Sandra: Nee, wat heel interessant is, ik vond dat echt super interessant.
Sandra: Deze meneer, ik zal verder geen namen noemen, zei. Sandra: We zijn heel erg bezig om alles goed op te ruimen, zeg maar. En netjes te maken. Sandra: Nou, het zijn niet zijn woorden hoor, dat zijn mijn woorden.
Sandra: Maar wij constateren dat er gewoon een percentage is van mensen voor wie het Sandra: systeem altijd complex zal zijn. Hoe simpel we het ook maken. Sandra: En dat maakt het heel ingewikkeld voor ons om onze taak als overheid goed uit te voeren. Sandra: En wij zien dat ook bij het Oranje Fonds.
Omdat mensen, en dat is dan de andere Sandra: kant van het verhaal, de gezinnen worden kleiner. Sandra: Mensen zijn niet meer zo religieus. Ze hebben geen natuurlijk netwerk meer rondom een kerk. Sandra: Vaak wonen mensen ook verder uit elkaar.
Hebben kleinere sociale groepen om Sandra: zich heen. Dat wil niet zeggen dat je eenzaam bent. Sandra: Maar als je dan een hulpvraag hebt, wie bel je dan? Sandra: Je belt je broer niet meer. Want je hebt er nog maar één en niet elf of zo.
Sandra: Je gaat niet op zondag even bij de kerk dat navragen. Sandra: Nou ja, en dan is het ontzettend fijn dat dit soort inloopcentra er zijn. Sandra: Dat er vrijwilligersorganisaties zijn die dan even dat telefoontje plegen. Sandra: Want dat voorkomt zoveel ellende.
Sandra: Dus ik denk die complementariteit van aan de ene kant het systeem. Sandra: Dan hebben we het over de overheid, de gemeente. Sandra: En aan de andere kant de sociale initiatieven met hun vrijwilligers- en ervaringsdeskundigheid. Sandra: Die staan naast elkaar, ook niet tegenover elkaar maar samen zorgen dat iedereen Sandra: mee kan doen in de samenleving Sandra: dus ik vind het vooral heel belangrijk dat we ook daar bruggen blijven bouwen Sandra: en dat we daar niet tegen af zitten maar vooral denken, hoe kan deze ervaring Sandra: dat stukje veranderen zodat het voor iedereen makkelijker wordt super Ferry: Bedankt dat je te gast zou zijn in deze podcast Sandra: Met heel veel plezier, Ferry: Dankjewel dit was Bruggenbouwers vond je deze podcast leerzaam of interessant? Deel hem dan.
Ferry: Of beoordeel hem in je favoriete podcast-app. Music: Music.