Of je nou depressief bent of met een ander lijden door het leven gaat, of dat je moet gaan slapen terwijl het in je hoofd enorm druk is… je bent bezig met het leveren van een topprestatie. Net als wanneer je de 100 meter moet zien te winnen of een beslissende penalty moet nemen. Het is niet gemakkelijk.

In alle genoemde gevallen heb je te maken met stress, met druk van buiten, met uitputting door inspanning, met hinderlijke gedachten, met emoties, met onverwachte lichamelijke gewaarwordingen. En eventueel met onzekerheid in jezelf.

De Amerikaanse atletiekcoach Bud Winter (1909-1985) ontwikkelde een relatief eenvoudige maar effectieve ontspanningstechniek waardoor zijn pupillen zienderogen beter gingen presteren. Uiteindelijk scoorden zij 37 wereldrecords en wonnen diverse Olympische medailles.

MAAR OOK IN HET DAGELIJKSE LEVEN IS DIE ONTSPANNINGSTECHNIEK GOUD WAARD!

Bud Winter bewees dat het ontspannen van je spieren:
– je dieper laat slapen
– je gemakkelijker in slaap laat vallen
– je zelfvertrouwen laat groeien
– je concentratievermogen verbetert
– je zintuigen helderder en scherper maakt
– je lichaam gezonder maakt
– je uithoudingsvermogen vergroot
– je je meer op je gemak laat voelen in gezelschap.
  

Het geheim van al deze vermogens en prestaties zit in HET VERLAGEN VAN DE BASIS-SPANNING IN ALLE SPIEREN. Als je wilt weten hoe dat zit, lees dan hieronder verder.

En het mooie is: HOE OUD JE OOK BENT, JE KUNT NOG STEEDS OPNIEUW LEREN HOE TE ONTSPANNEN ALS EEN BABY !!!


In voorbeeld A spant iemand zich heel sterk in om tot een super prestatie te komen. Deze persoon kan zeer gemotiveerd zijn en alles op alles zetten, maar diens energiehuishouding is niet erg economisch. De effectiviteit van doelgerichte inspanning in de spieren die voor de super prestatie nodig zijn (het grijze gebied in de grafiek), is MATIG.

Doordat de spanning van die spieren in rusttoestand (de basis spiertonus) al hoog is, wordt er energie verspild en is de daad- en veerkracht relatief laag.

Bovendien: een hoge spanning in spieren die niet eens nodig zijn voor de prestatie, geeft alleen maar energieverlies. Het uithoudingsvermogen van deze persoon in deze situatie is niet optimaal en diens zelfvertrouwen kan aangetast worden.


In voorbeeld B spant iemand zich een beetje in. Deze persoon doet het rustig aan en is werkelijk ontspannen omdat de basisspanning in de spieren laag is.

Dit rustig aan doen kan deze persoon lang volhouden. En tijdens ‘normale’ inspanning is er sprake van ontspannen activiteit. Er gaat weinig energie verloren aan de basisspanning van de voor de activiteit benodigde spieren. En de spieren die niet voor de prestatie nodig zijn, blijven ontspannen.

In voorbeeld C spant iemand zich sterk in om tot een super prestatie te komen, maar niet voor 100%. De effectiviteit van doelgerichte inspanning in de spieren die voor de super prestatie nodig zijn (het grijze gebied in de grafiek), is GROOT. (Vergelijk met voorbeeld A)

Doordat de spanning van die spieren in rusttoestand (de basis spiertonus) laag is, wordt er weinig energie verspild en is de daad- en veerkracht relatief hoog.

Bovendien: door de lage spanning in spieren die niet eens nodig zijn voor de prestatie, wordt onnodig energieverbruik voorkomen. Het uithoudingsvermogen van deze persoon in deze situatie is optimaal en diens zelfvertrouwen krijgt een solide basis.

DE TOEPASSING VAN BUD WINTER’S ONTSPANNINGSTECHNIEK

Als ervaringsdeskundige (in angst en depressie) begeleid ik geen atleten maar mensen met angsten, depressie, adhd en andere klachten.

Met – sinds kort – de ontspanningstechniek van Bud Winter erbij, is de begeleiding van hun problemen en kwesties nog effectiever geworden.

Want zeg nou zelf: als je hulp zoekt, ben je vaak uitgeput. En desondanks verlangen ze allerlei inspanningen van je. Dat is vaak teveel gevraagd.

Daarom is deze ontspanningsmethode zo fijn: hij is gemakkelijk te doen, snel te leren en geeft meteen resultaat.

En dan zul je merken dat jij – door elke dag een beetje te oefenen – dag na dag meer energie overhoudt. En daardoor groeit beetje bij beetje het vertrouwen dat ook jij kunt beginnen met het op eigen kracht aanpakken van je probleem of kwestie.

Ik heb in februari en maart 2019 – in Amsterdam en Haarlem – vier workshops gegeven over de ontspanningstechniek van Bud Winter. En dit is wat de deelnemers er na afloop van vonden: “Ontspanning” … “Fantastisch” … “Rust” … “Vrede” … “Bewustzijn” … “Hoop” … “Eenvoud” … “Hoge inzetbaarheid” … “Inspirerend” … “Wolk” … “Latex” … “Zacht” … “Vrijheid” … “Toestemming” … “Wow”!” … “Wasverzachter” … “Heerlijk” … “Dankjewel!” … “Leerzaam”… “Leuk”.

Sommige deelnemers vielen al bij onze eerste poging bijna in slaap, zittend op hun stoel. De meeste deelnemers merkten dat het ontspannen na twee keer oefenen al veel gemakkelijk ging en dieper, en dat was voor mij ook duidelijk zichtbaar. En wat werd er ongegeneerd uitgerekt en gegaapt, ook zonder hand voor de mond. Heerlijk!

En na afloop kreeg ik nog meer reacties: Er valt hier van alles samen, helemaal zen!” … “Ondanks korte periodes slapen voel ik me erg lekker! Ik doe het de hele dag door !” … “Gisteren kon ik voor het eerst naar mezelf kijken zonder oordeel. Ik werd heel blij van wat ik zag . Wat is dat fijn!” … “Heel waardevol” … “In 1 avond ervaar ik waar de stilte woont.” … “In tijden niet zo diep en ontspannen geslapen”

Als jij ook eens zo’n workshop rondom de ontspanningstechniek van Bud Winter wilt meemaken, kijk dan eens in mijn agenda of en wanneer ik bij je in de buurt kom.

Interessant? Deel het met anderen!

Meet The Author

Tura Gerards

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *