Yoga tegen je depressie

Yoga kan helpen te ontspannen en je stemming te verbeteren. Maar juist met een depressie, is het moeilijk om je hoofd stil te krijgen. In deze workshop krijg je tips en leer je een vorm van yoga te kiezen die voor jou werkt. 

“Van het stilliggen aan het eind van een yogales werd ik erg onrustig. Ik kon m’n negatieve gedachten dan niet meer stoppen.”

Trudy Jansen

Yoga kan je op vele manieren doen. Het creëren van ontspanning in je lichaam en hoofd, ontstaat soms door een relaxhouding aan te nemen, en soms door jezelf sportief uit te dagen. Sommige houdingen staan er om bekend dat ze je stemming verbeteren.

In deze workshop werken we aan bewustwording. We gaan actief aan de slag (Yang) en heel ontspannend (Yin). Ook zoeken we de grens op waarbij yoga voor helemaal niemand meer fijn is. Door je reactie te observeren, leer je jezelf beter kennen. Niet alleen je fysieke lichaam, ook je gedachten en je emoties. Je leert oefeningen om spanning los te laten en we doen houdingen waarvan gezegd wordt dat ze je stemming kunnen verbeteren. 

Wat we erg belangrijk vinden en waar we je graag bij begeleiden, is jouw persoonlijke zoektocht. Wij geloven dat iedereen in balans kan komen, en willen graag naar boven halen hoe dat bij jou werkt. 


Inhoud workshop

Yogales, op drie manieren

  • Yin Door langer in een houding te blijven, ontspan je met Yin yoga niet alleen je spieren maar ook je pezen en bindweefsel. Je stimuleert je organen en energiebanen en wordt op een dieper niveau soepel.
  • Yang Actieve yoga voor meer kracht, flexibiliteit en balans. Rust in je hoofd door bewust te bewegen en aandacht voor je ademhaling.
  • Flow Door dezelfde serie houdingen steeds opnieuw te doen, weet je lichaam wat er komt.

Theorie en het bespreken van ervaringen

  • De moeilijkste houding: Savassana (het liggen aan het eind van de les)
  • Lichaam, gedachten en emoties gezien vanuit de yoga-filosofie
  • 3 minuten yoga
  • Ademhaling als middel: Pranayama
  • De kracht van intenties

Extra

Bij deze workshop ontvang je meditaties die je kan downloaden:

  • een nachtmeditatie, voor als je ‘s nachts wakker wordt
  • Meditatie met begeleidde ademhaling
  • meditatie met visualisatie
  • 3 minuten meditatie

In verband met de Corona-maatregelen is deze workshop online. We hebben extra pauzes ingelast zodat je niet de hele dag achter het scherm hoeft te zitten. De docent kijkt via Zoom mee, en geeft zo ook het gedeelte met de yogalessen feedback.

Datum

21 nov 2020
Expired!

Tijd

10:00 - 16:00

Prijs

€75,00
Online

Locatie

Online

Organisatie

Trudy Jansen